dinsdag, januari 09, 2007

slaap zacht....

Een paar weken geleden blogde ik over de nieuwe kamer van Jilles. Hij was er erg blij mee. Helaas was deze blijheid maar van korte duur:-(
Hij wil namelijk slecht naar bed. Komt er telkens weer uit, of roept ons, dat we moeten komen.
Romy is erg solidair met hem en begint ook te piepen. En zo komt het voor dat ik elke avond, van half 8 tot 9 uur met twee of drie kinderen bezig ben om ze in bed te krijgen.
Ik word er helemaal gestoord van, kom niet eens meer toe aan mijn eigen dingetjes 'sa vonds.
Ik zit vol scrapideeën, maar helaas. Ik heb er geen zin meer in om kwart over 9!
Ik gebruik voor Anouk al een poosje valdispert voor kids en dat helpt bij haar wel.
Gisteravond stond Jilles toe te kijken en gaf aan ook wel dat drankje te willen. Dus hem dat gegeven en ja hoor! Hoera, om half 9 sliep hij. Maar Romy helaas niet:-( Dus was het weer 9 uur voordat de rust neerdaalde!
Vanmorgen was Jilles echter om half 6 al wakker. En met wakker bedoel ik ook écht wakker!!!!! Hij lag te zingen tussen ons in en wilde om kwart over 6 wel kleren aan en ontbijten. Ik heb het nog even kunnen rekken tot kwart voor 7.
Korte nachten dus voor ons / mij.
Ik hoop dat het snel beter gaat, want ik kan er erg slecht tegen, kinderen die niet willen gaan slapen.

En bij jullie? Wat zijn jullie naar-bed-gaan rituelen? Wie weet kan ik er nog wat van overnemen!

9 opmerkingen:

jojoco zei

Ha Paule,
Erg is dat he? 's Avonds moeten kinderen gewoon rustig gaan slapen, en het liefste zo tegen een uur of 7. En dan moeten ze ook nog gewoon een hele nacht doorslapen....
Gaan slapen gaat bij ons wel goed (ik heb laatst een logje gedaan over onze rituelen), maar doorslapen blijft een probleem. Het is een fase, ik weet het, maar die fase duurt nu al bijna 3 jaar....

Jolanda zei

Gelukkig ben ik dus niet de enige die dat probleem heeft/had.
Had, ja want bij ons is het slapen niet meer zo'n probleem. Maar ja, die van mij zijn dan ook al een beetje ouder. Maarre..... ik kan er boeken over schrijven hoor. Ik had dus een kind dat tot zijn 8e bij ons in bed sliep. Man, het is een wonder dat we er nog een kind bij hebben gekregen, als je begrijpt wat ik bedoel........
Het is inderdaad een fase, maar bij ons duurde die 8 jaar..... Hopenlijk duurt het bij jou niet zo lang. De gouden tip...... die weet ik eigenlijk ook niet. Een soort van beloningssysteem opzetten a la Supernanny??

Anoniem zei

heel herkenbaar Paule,
Michiel had dezelfde kluchten en af en toe nog..........
Wat wij meestal doen is voorlezen en napraten over de dag dan mag M nog even spelen tot half 8, kwart voor 8 en dan ga ik weer naar boven , radio met liedjes aan tot hij in slaap valt, er brandt ook altijd een nachtlampje, heeft hij zelf uitgezocht. Als het echt niet wil dan ga ik of Jan bij hem zitten maar hij blijft in zijn eigen bed en ik ga lezen of iets dergelijks, ik praat niet met hem, probeer ik ...:))
Als het goed gaat een sticker en na 7 stickers een kleine beloning bijv, iets langer tv kijken.
Als hij 's morgens erg vroeg is mag hij niet uit bed, wel om te plassen maar pas als hij onze wekker hoort mag hij eruit. Soms werkt het ook niet en ben ik ook wel eens heel boos ..........

Misschien heb je hier wat aan.
Succes ermee.

eliane

Anoniem zei

TJa ik kan helaas ook meepraten, maar dan betreffende inslaapproblemen. Siebe gaat heel makkelijk naar bed, die leg je neer en hij slaapt, en keurig tot de volgende morgen. Steinar daarentegen heeft veel problemen met inslapen. Ik geef nu sinds een tijdje Valdispert voor kids en dit helpt. Soms. Vanavond bijvoorbeeld weer niet. Net kwam hij er weer uit. Kan niet slapen. Druk in mijn hoofd. Heb m weer teruggelegd en opdracht gegeven in bed te blijven. Voorheen duurde het dan tot half 10 voor hij sliep, nu slaapt hij momenteel wel voor half 9. Een hele verbetering dus. Heb ik nog iets van een avond (het vervelende is dat ik een vroegslaper ben, dus weinig avond overhou). Doorslapen doet Steinar overigens wel altijd! Dus wat dat betreft mag ik weer niet klagen :)

Marjolein zei

Tja, zoals mijn voorgangsters al zeiden.... het is een fase, het gaat weer over, maar ondertussen zit je er wel mee. Ik vind de tip van Eliane ook wel goed, een beloning na zoveel nachten blijven liggen. Zelf heb ik er nooit veel last van gehad met de meisjes... en nu tja, ze zijn al stukken ouder en willen alleen maar langer opblijven, maar gaan gewoon naar bed en je ziet ze niet meer, tot ik ze wakker maak. Alleen Anouk, die is vaak vroeger wakker, maar goed, ze slaapt wel goed, dus daar maak ik niet zo'n probleem van.
Succes ermee!

Marjo zei

Hoi Paule,
Balen joh dat Jilles nu slecht slaapt. Heb je bed anders neergezet? Misschien met het hoofdeinde anders? Wellicht moet hij daar nog aan wennen, of kan je dat nog omdraaien (niet het bed, maar alleen zijn kussen). Wat slapen betreft heb ik echt geluk met mijn meiden. Het is bijna nooit een probleem. Alleen slapen ze soms zo diep dat ik de volgende dag wel een wasje extra moet draaien ;-(...

Margo zei

Hoi Paule,

wij hadden een tijd geleden ook veel problemen met het slapengaan. Ik kreeg toen de tip van elke avond krek hetzelfde te doen (bij ons wisselde voorlezen en tandenpoetsen wel eens, of dan eens beneden voorlezen en dan weer boven). Toen heb ik ons ritueel zo gekozen: eerst in bad (om de andere dag, anders gewoon beneden uitkleden en klein wasje) en pijama's aandoen. Dan nog melk of water drinken. Dan tandenpoetsen. Dan naar boven, samen op het grote bed, mama of papa leest een boekje voor. Dan boekje weg, kinderen in eigen bed, kus en knuffel en gaan slapen. En sindsdien geen gepruttel meer. Maar misschien doe je dat al...
Wat zeker ook goed is om te onthouden: als je één keer iets toegeeft verwachten ze het de volgende keer opnieuw. Dus, zo weinig mogelijk aandacht geven als ze opstaan 's nachts. Wel even een troostende knuffel en dan kordaat zeggen: "nu moet je slapen". Maar mijn kinderen zijn pas 3,5 en 2. Misschien lukt dat bij oudere kinderen niet meer zo goed. Alvast succes!

Anoniem zei

Oh yuck...

Ik ben een single mom (zoals je wel weet) van 2 oudere bloedjes (8 en 11) die net zulke laatslapers zijn als hun moeder...
Ik ben altijd alweer blij als de heren om 9 uur 's avonds uit de woonkamer zijn (tevens mijn hobby-/slaapkamer, leve de woningnood) en voor 11 uur slapen (leuk, he, broertjepesten...)
Sterkte!

Marijke

Uit ervaring weet ik dat pappa's 's avonds liefst op hun rug richting de tv zitten te relaxen. Dus het duvestoejagen na bedtijd blijft onze job. Sommige pappa's willen wel, maar doen dat zo fel dat wij mamma's dan weer de rest van de nacht mogen tranendrogen...

Ooit worden ze meerderjarig en zoeken ze een eigen huisje... Ergens in het jaar 2022 of zo...
Misschien komen we dan eens aan onszelf toe?

Anoniem zei

getsiepetsie... ik had net een heel stuk getypt maar dat pikt jouw blogger niet...
Vervelend dat Jilles zo rondspookt. Auke heeft dat ook wel, bij vlagen. En dan vooral 's ochtends vroeg, héerlijk (NOT). 's Avonds wil hij ook nog wel eens niet moe zijn op zijn manier. Dan stapt hij weer rond, met meest het excuus dat hij naar de wc moet en dan komt er idd wel iets :)
Ik merk dat zulks het meest voorkomt op mijn werkdagen, alsof ze aanvoelen dat je dan het meest moe en het minst consequent bent (nou ben ik dat toch al niet altijd...).
Misschien moet hij nog echt wel even wennen? Wij zijn nooit met middeltjes gaan experimenteren omdat Wilko vaak direct sliep, da's nu ook wel anders overigens, maar toe maar.
Zet'm op!

Spûket it by jimme ek sa om 'e pleats hinne?