vrijdag, januari 05, 2007

Boektag

Ik ben getagged door Jolanda.
Een boekentag. Ik had me net voorgenomen voor 2007 dat ik even een paar tagrondjes over zou slaan, maar deze is toch wel leuk en origineel.

Wat zijn de regels?
1. Pak het boek dat het dichtst bij je ligt.
2. Open het op bladzijde 123, ga naar de vierde zin.3. Post de tekst van de volgende 3 zinnen op je blog.
4. Vertel de naam van de auteur en de titel van het boek.
5. Tag zelf ook 3 personen.


Nou, het boek dat hier echt voor het grijpen ligt is het woordenboek Nederlands - Frysk.
En waarom? Omdat ik gisteravond voor Lolke een uitnodiging voor een vergadering heb gemaakt en ik wel fries praat, maar het niet kan schrijven. En dan is zo'n woordenboek reuze handig. We hebben het gekregen bij ons trouwen van een collega / mentor van mij.

Dus op zoek naar blz 123 en wat vinden we bij de vierde zin:

Bulken, v. 1. Loeien (v. rundvee). balte, bâlte, âlje. 2. schreeuwen; huilen. balte, bâlte. 3. Bulken v.h. geld. ûnder it jild bedobbe sitte, swimme yn it jild.

Nou, dit is bijna geen toeval meer, wonen tussen gras en koeien, en dan dit woord aantreffen in het woordenboek op blz 123!

Nu nog drie andere mensen taggen:

Marjo, ik weet dat je eigenlijk niet wilt, maar ik vind dit wel eentje die bij jou past en ik weet zeker dat er een mooi boek onder handbereik ligt bij jou!

Fleur, ben benieuwd wat jij leest.

Anna, heb je ook een punt met een boek?

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Jaaaaaa mijn bijnaam is boekenwurm, leuk!!! Zal 't dichtstbijzijnde boek ff pakken :-)

Anoniem zei

Ehm, sorry... Jij tagde Anna die mij wist te vinden. Ik zoek nog wel een ander!!
Leuk hoor, een wurdboek :)

Marjo zei

You bet!!! Ik vind tags wel leuk, maar ik weet niet zoveel bloggers om het aan door te geven, that's all :-)(en ik hou absoluut niet van die dreigementen dat er iets vervelends met je gebeurd als je de "ketting" verbreekt)

Tessa Tegendraads zei

hahaha wat grappig, het woordenboek. :-)

Fleur zei

Leuk Paule! Ik zal als de vakantie is afgelopen zorgen dat ik een heeel interessant boek naast me heb liggen.....
Nee maar dan heb ik hopelijk weer wat meer tijd om rustig dat te doen...