donderdag, juli 13, 2006

Afscheid

Vanmiddag om twee uur hebben de kinderen van de groepen 2 en 3 een laatste groet aan Marije gebracht. Ze hebben witte balonnen opgelaten bij haar huis toen ze daar vertrok.
Vanmiddag om 3 uur hebben haar ouders, zus en broertje in besloten kring afscheid van haar genomen.

Onderstaande songtekst, van de Friese popgroep Reboelje was voor haar geschreven (zei ze altijd!)

Marije Maria
sa asto dêr stiest sa fier en rjochtop
Marije ik ken dy salang
sa ast nei my sjochst, ik wit datst 't kinst
Marije wês mar net bang
as ien my doe sein hie, dat God graach in bern woe
Marije dan tocht ik oan dy
ik sjoch nei dyn eagen, dyn mûle dyn búk
Marije it is gjin fantasy

wy boarten tegearre yn it sân yn de sinne
Marije ik ken dy sa lang
de faam fan myn dreamen dy't ik oerdei hie
Marije hoe faak ha 'k it sein
sa asto dêr rinst blier en útdaagjend
Marije sa moai en sa pril
ik leaude fuortdaliks, dat Hy by dy kaam
Marije ik hâld it wol stil

do bist in frou foar in wonder, as faam al bysonder
Marije do kinst it wol oan
frou út de dreamen fan safolle minsken
Marije sa moai en gewoan
wy boarten tegearre yn it sân yn de sinne
Marije ik ken dy sa lang
de faam fan myn dreamen dy't ik oerdei hie
Marije hoe faak ha 'k it sein

Marije, Maria, Marije wy hâlde fan dy
Marije, Maria, Marije wy hâlde fan dy
Marije, Maria, Marije wy hâlde fan dy

(sorry dat ik er geen nederlandse vertaling van heb, maar dit liedje hoort gewoon in het fries)

9 opmerkingen:

Anoniem zei

om stil van te zijn...........


eliane

Anoniem zei

Paule, dat hoort inderdaad in het Fries. Mooie tekst. Vreselijk alleen dat het nu zo bij het áfscheid van een meiske van zes 'hoort'...

Hoe is Anouk er onder?

Anoniem zei

*slik*......

Het is niét te bevatten dat ze zonder hun lieve Marije verder moeten....

Ik vind dat school de kinderen goed heeft begeleid......en kinderen reageren zoals kinderen zouden moeten: de ene keer heel verdrietig en daarna spelen ze weer verder....

Paule zei

@ Anna: met Anouk en Romy gaat het redelijk. Ze zijn er niet echt emotioneel onder, maar ze zijn er wel mee bezig. Momenteel is het neefje van Marije hier aan het spelen en dan vang je wel eens flarden van gesprekken en van het spel op, en dan blijkt dat het ze bezig houdt!
We kregen via school een goede tip over rouwverwerking: Volg je kind in haar verdriet en laat haar niet volgen in jou verdriet want dat is te groot voor ze, dat kunnen ze niet aan. Ik probeer hier zoveel mogelijk aan te denken...

Anoniem zei

Dat is ook zo, mooi gezegd van de vrouw van Humanitas (ik neem dat zij dat heeft gezegd? Ik weet het niet precies meer:-))

Kim is er ook niet echt emotioneel onder, maar het houdt haar wel dégelijk bezig en daar hou ik rekening mee (zónder iets te vragen of i.d.) Gelukkig slaapt ze nu beter de afgelopen dagen.....

Anoniem zei

Paule, dat is verstandig. Zo doen wij het ook met onze mantsjes, hun beppe en mijn mem overleed een jaar geleden. Jouw verdriet is een volwassen verdriet...zij zijn kind en doen het op hún manier. Die moet je dan maar volgen.

Och Alja, ja jij bent er ook bij betrokken natuurlijk meis :-( Er gebeurt nogal wat daar de laatste maanden.

Lieve meiden, ik weet zeker dat jullie de kinderen er góed in kunnen begeleiden. Ik hoop dat jullie allemaal lekker slapen vannacht.

Anna

Anoniem zei

@Anna: als Kim er over wil praten ben ik er voor haar. Vanavond zijn we uit eten geweest en aan het eind van ons etentje hebben we het even over Marije gehad. Marc wilde ook graag afscheid nemen van haar (hij hielp bij het gymnastiekuurtje van groep 2, waar zij bij zat), maar dat is niet gebeurd. Dinsdagochtend alleen groep 2/3 en woensdagavond voor de ouders. Er waren enkelen bij die hun kind wél mee hadden genomen en toen hebben we tegen elkaar gezegd dat we bést Marc mee hadden kunnen nemen. Er was aangegeven alléén voor de ouders, dus ja, dan neem je hem niet mee. Oh wat moest ik slikken toen Marc dit vanavond zei......

Sorry Paule, het is niet de bedoeling dat ik je log overneem, maar goed.....ik wilde even reageren op Anna (Anna, jij heel veel sterkte meid)

Liefs, Alja

Anoniem zei

En nei dit nûmer hawwe wy ús dochter har twadde namme jûn. Sy hiet dan dus Anouk Marije. Dit ferske docht my in hiel soad.

Paule zei

@toppie:
Dat is wel heel bijzonder dat jouw dochter zo heet! Voor ons een hele bijzondere combinatie van namen!