zondag, mei 14, 2006

Moederdag

De vergadering tussen een 5- en 7-jarigen over het moederdag ontbijt (noot: de kamerdeur stond open, vader is reeds vertrokken richting voeltbalveld met een boterham voor in de auto).
Er klinkt wat gerommel in de keuken van borden en een thee glas en er klinken een paar opgewonden stemmetjes.
De 5-jarige zegt: 'Ik ga memmie vragen wat ze op haar boterham wil" en loopt naar de deur. De 7-jarige roept: "Nee, nee, dat weet ik al, dat heb ik gisteren al gevraagd".
Helaas, dan gaat de kamerdeur dicht en kan ik het verder niet meer volgen.

Maar na 5 minten zijn ze daar, een blad met een boterham, een theepot en een theeglas.
Het is een hele toer om dit mee te nemen de trap op. De 5-jarige roept steeds: 'Goed zo Anoukie, je bent er bijna". De 7-jarige steunt en kreunt, maar slaat een zucht van verlichting al het hele zaakje boven is en bij mij op bed staat:

Dan worden op hun kamers de geheime verstopplaatjes opgezocht en de kadootjes te voorschijn getoverd.

Ze zitten allebei in de combinatiegroep 2/3 maar dan in paralelgroepen. Risico is dan wel dat je twee keer hetzelfde kadootje krijgt als moeder. En dat is ook zo, maar wel van allebei met een heel persoonlijke tint.

Eerst geeft Romy haar kado en zegt haar versje op: 'Ik hou van appelmoes....." enz.


Het moederdag kadoo is een zelfgemaakt boekwerk, dat kan dienen als kookboek. De titel: "Mem wat ite we hjoed" betekent: "Mama, wat eten we vandaag".
Ze heeft het pakpapier zelf versierd, plaatjes uitgezocht voor de eerste pagina, werkjes rond eten gemaakt en er zitten diverse, door de juffen gezochte recepten in. Erg leuk en zeer persoonlijk!

Dan gaat Anouk haar gedichtje voorlezen:


Ook zij heeft een prachtig kookboek gemaakt met een paar eigen geschreven recepten. Tja, dat is het verschil tussen groep 2 en 3:-)

Voorin zit een lijstje waarop ze kunnen aangeven wat ik leuk vind en bij Anouk is er bij geschreven: scrappen;-)

En dan wordt zoonlief wakker en de dames helpen hem uit bed en zoeken zijn kadootje voor hem op.
Hij zit op de peuter en ik ben zeer benieuwd wat hij gemaakt heeft.
En het is schitterend: een zon met daarin gevangen: kusjes voor mama!


Wat is het toch heerlijk om moeder te zijn!

4 opmerkingen:

Francine zei

Wat een geweldige kadootjes Paule! Dat zijn tenminste creatieve juffen!

Fijne moederdag!

Anoniem zei

SUPER!! Heerlijk he al die knutseldingen! BEtere kado's bestaan er niet! :)

Fleur zei

JAAAAAA! Heerlijk genieten; top.

Anoniem zei

Hallo Paule,

Ik zag je berichtje op mijn log en ben ook eens bij jou gaan kijken. En wat leuk om te lezen allemaal! Wat heerlijk dat jullie zo landelijk wonen en het 'echte' boerenleven kennen. Ik ben al zo blij met mijn schaapjes voor de deur, maar jij kent het echte werk!

Ik zal vaker bij je kijken!

Groeten,

Jolanda