dinsdag, mei 09, 2006

appelbloesem


Elke ochtend als ik wakker word kijk ik uit ons slaapkamerraam naar buiten. En wat zie ik dan? Dat is elke maand weer anders, maar momenteel zie ik onze prachtig bloeiende appelboom!

Nog een maand of drie en dan komen we weer om in de appels. Als de vogels ons niet voor zijn geweest!

Helaas zijn deze appels niet zo op te eten en moet ik ze verwerken tot appelmoes, appeltaart, appelcake en alle andere heerlijkheden met appels.

Hé, misschien wel een idee: wie heeft er een lekker recept met appels? Plaats hem bij deze blog, ik zal hem maken en vertellen hoe lekker het was!

Wat me gisternacht ineens opviel was het ruizen van de bladeren. De grote populieren die rondom onze boerderij staan hebben in twee dagen blad gekregen. Hoge bomen vangen veel wind en veel wind is er deze dagen wel. Zeker gezien de grote open vlakte om ons heen!
Het is zo'n speciaal geluid en zo passend bij de zomer!
Heerlijk......

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Goh Paule, wat een mooie foto, lijkt me super zo'n boom... Lekker om elk seizoen wat anders te zien, echt genieten kan je daarvan.

Helaas heb ik geen recept voor je, maar je krijgt er vast wel wat!

liefs Marjolein

Andrea zei

Prachtige foto!
Ik heb wel een lekker recept, hoop niet dat het een mager recpt moest zijn ;-)
2 appels schillen,klokhuis eruit in partjes snijden (8-12 plakjes)
boter in pan verhitten, en plakjes bruin bakken.2 eieren loskloppen met 100ml slagroom , 1/2 tl kaneel 1 el suiker en mespuntje zout.
4 quichevormpjes (of 1 grote vorm) invetten.Plakjes over de bodem verdelen, slagroommengsel erover en dan in de oven. (170 graden en dan 15-20 minuten tot het mooi bruin is.
Extra lekker met een bolletje ijs erbij ;-)

Paule zei

Bedankt Andrea, ik ga dit bewaren en zeker uitproberen! Ik zal via mijn blog laten weten hoe het smaakte, maar het water loopt me nu al in de mond!

Anoniem zei

geweldig meis.. ben toch wel een klein beetje jalours zo -_- ik heb niet eens een tuin.. men noemt het platje -_- 2 bij 4 met een schuurtje erin.. daar past echt geen appelboom bij

Anoniem zei

Zo'n boom heb ik ook, eentje van een jaar of 60. Sinds eergister stampvol bloesem en hopelijk die jaar een beter appeljaar als vorig jaar, toen was het pet!
Ik maak hetzelfde als jou: moes, taart, cake, wat dan ook maar, ze zijn superzuur dus de suikerpot moet er wel aan te pas komen ;)

Appelflapjes zijn zo makkelijk:
plakje bladerdeeg per flap; appels schillen en in partjes doen, flink wat suiker en wat kaneel erbij, geheel op midden van flapje leggen, die dichtvouwen zodat er niks meer uit kan rollen, met ietsje eigeel bestrijken, iets suiker erover heen voor het effect. Warm het lekkerste!

Francine zei

Ik maak vaak als avondeten:


4 grote appels
700 gram krieltjes
300 gram kipfilet
300 gram gesneden uien
schepje appelmoes

Kipfilet kruiden met peper, zout en een beetje kerrie, en bakken, uUringen toevoegen en bruinig bakken. Hele mik uit de pan, aarpalletjes bakken, ondertussen appels schillen en in partjes snijden en even meebakken. Kip en uien er weer in, schepje appelmoes er door, en op smaak brengen met wat zout en peper.

Mjam.