zondag, juli 29, 2007

Dé Ballonvaart

Gisteravond was helemaal fantastisch!
We hebben helaas maar een korte vlucht gemaakt, van kwart over 9 tot 5 voor 10, maar het was een prachtige ervaring!
We waren tegen 18.00 uur in de VIP tent waar we werden ontvangen door de provincie Fryslân. Lolke en de kinderen waren ook mee en we hebben lekker gegeten van een chinees buffet.
Om 19.00 uur was de eerste briefing voor de piloten en na afloop leek het gunstig. Ze zouden om kwart over 8 nog een briefing hebben, maar Danny Bosman, onze piloot, had goede hoop!
En ja hoor, rond 20 over 8 werden we opgehaald, het ging gebeuren. Er ontstond grote drukte op het terrein, alle ballonnen werden uitgerold en gevuld met lucht. Eerst koude...

en daarna werd deze lucht opgewarmd.
De eerste ballonnen die de lucht ingingen, hadden nog een behoorlijke wind en kwamen een stuk verder dan wij. Zij hadden ook meer tijd, want om kwart voor 10 moesten ze allemaal weer aan de grond zijn. Dit heeft te maken met het tijdstip van zonsondergang.
Wij gingen met 5 dames de lucht in en zaten in deze mand.
Ik kan jullie vertellen dat het niet echt groot is, maar mij hoor je niet klagen:-)
De kinderen vonden het erg spannend en toen wij in de ballon zaten en moesten wachten op het teken dat we mochten vertrekken, mochten de kinderen dichterbij komen om mij uit te zwaaien. Ik heb ons vertrek gefilmd, maar photobucket werkt even niet mee, ik krijg ze niet geüpload. Maar dat komt dan nog wel. Ze vonden het reuze spannend, en Jilles was zelfs bang dat ik niet meer terug zou komen...... de schat!

Je bent zomaar een eind de lucht in, onvoorstelbaar. En dan is het ineens heel stil. Op het festival terrein is er veel lawaai van de speaker, ventilatoren en branders, maar een maal in de lucht is het stil......
Dit is Joure, 2 minuten na vertrek of zo...
Uiteindelijk hebbben we op 562 meter hoogte gevlogen! We zijn van Joure naar Luxwoude gegaan. Een afstand van ongeveer 15 kilometer.

Dit is de snelweg van Heerenveen naar Leeuwarden, die wij heel vaak rijden....


en dit is het klaverblad bij Heerenveen, een prachtig mooi gezicht vanuit de lucht
Hier zitten we op die 560 meter hoogte, de ballon voor ons zat een stuk lager....
We zijn dus geland in Luxwoude, een spectaculaire landing, een 'bumping ride' maar de mand bleef rechtop!
Na afloop zijn we allemaal in de adelstand verheven en gedoopt met gras, vuur en champagne. Ik mag mij nu de Hertoging van Joure tot Luxwoude noemen en het stuk waar we overheen gevaren zijn behoort nu tot mijn bezit!!!!
Met elkaar hebben we de ballon weer ingepakt en zijn teruggebracht naar de feesttent, waar de mannen op ons zaten te wachten. We hebben nog een gezellige afterparty gehad. Op de website van het festival valt meer te lezen.
Ik ga nu hard sparen om nog een keer te kunnen, samen met Lolke en dan in de buurt opstijgen en over onze eigen boerderij varen. Dat lijkt me echt fantastisch. Ik heb al geïnformeerd bij de piloot en dat is mogelijk.... als we nog twee mensen hebben die mee willen dan is de afspraak snel gemaakt! Ik hoop dan wel op een langere vlucht als gisteren, want het is een ervaring die niet lang genoeg kan duren!!!!
Ik zal de filmpjes nog proberen te plaatsen later vandaag......

6 opmerkingen:

Marjo zei

Wat een ervaring! En prachtige foto's. Ik kan me voorstellen dat Jilles het wel een beetje eng vond dat mammie in zo'n klein mandje de lucht in vloog...
Ik zou zo met jullie mee willen in die ballon, maar waarschijnlijk is het een stuk praktischer om met iemand uit de buurt te gaan, omdat het weer nu eenmaal niet helemaal te voorspellen valt....

Anoniem zei

Oh wat een supergave ervaring joh!
Ik kan me het festival nog heel goed herinneren van vorig jaar, en nu ben je zelf de lucht ingegaan! Ik denk dat ik zelf niet zou durven, ik blijf liever met beide benen op de grond, maar het uitzicht is geweldig, wat een mooie foto's joh!
Gaaf idee om met Lolke te gaan!
liefs
Tanja

Jolanda zei

Wat leuk dat het eindelijk doorging. Het lijkt mij ook een spannende ervaring. Schitterende foto's en leuke filmpjes!

Maaike zei

wow wat ziet dat er super uit!!
ONTZETTEND GAAF

Je@net zei

Oooooh, wat gaaf!!! Klinkt fantastisch en et ziet er echt gaaf uit. 't Is dat ik zo'n enorme hoogtevrees heb....(zelfs als ik je foto's zie, dan krijg ik enorm de kriebels in m'n buik ;-)

eliane zei

ohhhhhhhhhhh , wat super . Dit zou ik ook nog weleens willen doen, lijkt me helemaal het einde.
Leuke foto's, grappig om Friesland vanuit de lucht te bekijken.