zaterdag, mei 05, 2007

AUW!!

Je moederhart breekt als je ziet dat je kind pijn heeft.
Mijn hart brak vanmorgen toen ik Jilles heel hard hoorde huilen en Lolke hoorde vloeken:-(
Jilles zat met zijn vingers tussen de deur toen pake de deur van de trekker dicht deed. En dat het heel erg zeer deed en er niet goed uitzag was ons meteen duidelijk.
Dus bellen met de dokterswacht en naar het ziekenhuis.
De moeder van een vriendinnetje van Romy is mee geweest, zij kwam net haar dochter brengen om te spelen.
Na een eerste korte inspectie door de huisarts door naar de röntgen. Een foto van de pink en de ringvinger van de linker hand, want die zaten er tussen.
De röntgen stuurde ons door naar de eerste hulp, niet terug naar de huisarts. Dus ik vreesde het ergste!
Jilles had ondertussen pijn, moest huilen maar was ook heel stoer. Hij hield zijn hand heel goed stil bij het foto maken. En toen de zuster hem een zetpil ging geven tegen de pijn ging hij keurig liggen!
De diagnose: de ringvinger een kleine beschadiging aan het bovenste groeischijfje, maar volgens de arts niet gebroken. Al kon hij het niet heel goed zien. De nagel van deze vinger is helemaal uit het nagelbed. Zit nog wel vast, maar zal wel blauw worden en er af vallen.
De pink was niet gebroken (en dat dachten wij dus van wel) wel heel zwaar gekneusd. In het onderste kootje zit een grote wond en die is gehecht met 1 draadje. Deze hechting is gezet zonder verdoving en weer was Jilles heel stoer. Tuurlijk moest hij huilen (en ik inwendig ook) maar hij hield zich dapper en zijn handje goed stil.
Er is een stevig drukverband omheen gezet en de arm zit nu in een mitella, op mijn verzoek. Tijdens het spelen kunnen ze het zo snel vergeten.......
Jilles is erg boos op pake, helaas. Pake kon er ook niks aan doen! Maar goed, pake zal nog wel een stomp krijgen van Jilles vermoed ik.
Gelukkig gaat het nu goed, de zetpil zal ook wel zijn aandeel er in hebben.
Maar met 1 hand kun je de trekkers wel besturen en dus lekker spelen.

Zijn zussen zijn uitermate lief voor hem momenteel en dat is natuurlijk lekker meegenomen!

Wij zijn blij dat het met een redelijke sisser is afgelopen al zal het nog wel een paar weken duren voordat alles weer gewoon is!
Maandag weer naar het ziekenhuis voor een schoon verband en vragen wanneer de hechtingen er uit mogen en wie dat kan doen.
Een raar verloop van een op zich normale zaterdagochtend.....
Nu maar een poging om het huishouden weer op de rail te krijgen: boodschappen, was, opruimen....
We hebben als troost net maar lekker patatjes gegeten!

12 opmerkingen:

Marjo zei

Achossie... vandaag kan je blog beter heten:
Tussen tractor en deuren.....
Beterschap!!

eliane zei

och jeetje wat een stom maar vervelend ongeluk ! Wat knap dat Jilles zich zo flink hield .
Beterschap en een dikke tút voor die flinke knul !!

Je@net zei

Ach gossie, wat een schrik voor iedereen!!!
Beterschap hoor Jilles!!

Fleur zei

O bah! Je verhaal gaat door mijn moederhart. Wat een stoere knul hebben jullie zeg! En wat sneu voor Pake dat Jilles boos op hem is. Maar gelukkig heelt tijd letterlijk en figuurlijk een hoop wonden.
En die troostpatatjes hebben jullie wel verdiend.

Jolanda zei

Beterschap hoor. Enne Jilles.... pake deed dat vast niet expres. Ik kan me voorstellen dat bij hem de schrik er ook goed in zit.

Gonzo zei

Ik word als meelezer al helemaal akelig... Kan je nagaan hoe jij je als moeder moet voelen...

Jilles is een grote stoere knul!!!

Anoniem zei

Betterskip foar it mantsje!

Meestal een kleine week moet een hechting blijven zitten. De huisarts kan het ook doen (mijn eigen hechtingen haal ik er zelf uit, maar dat zou ik nu maar niet doen denk ik;-))

Een beroerd einde van een vakantie.......

En wat zal pake zich rot voelen, al kon hij er uiteraard niks aan doen.

Francine zei

Oh joh, ik krijg gewoon pijn in mijn buik als ik het lees.

Je bent een kanjer Jilles! hechten zonder verdoving en dan je zpo groot houden - VET STOER!

Anoniem zei

Oh die arme Jilles.
Als ik het zo lees ben ik helemaal trots op hem. Zie ik mijn knullen nog niet doen eerlijk gezegd :(
Hopelijk kan hij Pake vergeten. Dikke knuf voor jullie allemaal!
liefs
Tanja

Anoniem zei

Ach jakkes... Wat akelig! Zo'n ongeluk zit in een klein hoekje en het is maar goed dat je dat niet continu beseft. Toch?
Het klinkt erg pijnlijk voor jullie grote kleine man. En ik vermoed dat pake het ook niet lekker zit dat het zo is gelopen.

Nog een dikke tút op je moederhart en een héél voorzichtige op Jilles zijn hand.

Anoniem zei

Oh, mijn moedermaag keert zich om nu ik dit lees. Ik kan me zo goed voorstellen dat je zelf ook inwendig gehuild hebt.
Sterkte ermee!

Toppie

jojoco zei

Zielig zeg voor Jilles! Arme jongen, al was hij wel heel stoer bij de verdoving.

Isa heeft ook wel eens met haar vinger tussen een door haar zelf -te hard- dichtgeslagen deur gezeten. Ik krijg nog steeds te horen dat mijn eerste reactie was dat ze niet zo moest schreeuwen (ik dacht, wat stelt ze zich aan, boos zijn, prima, maar wel rustig op je kamer...), tot ik al het bloed zag...

Bij haar is het allemaal weer keurig geheeld, nagel er helemaal af geweest, maar weer netjes terug. Alleen als je goed kijkt zie je nog een litteken. Ik hoop dat het met Jilles ook snel beter gaat.