zondag, december 17, 2006

Goede vrienden ....

.... hoeven niet om de hoek te wonen.
Ik heb al eens eerder een blog geplaatst over vriendschap, en dit weekend heb ik weer zo'n heerlijk gevoel van tijdloze vriendschap ervaren.
Ik ken Lolke vanaf mijn studietijd in Hengelo. Ik zat op de pabo, hij op de Universiteit Twente en we woonden in studenten huizen die naast elkaar stonden.
Ik met 4 onbekende jongens (toen), hij met 5 jongens die allemaal van de Campus kwamen.
Via hem heb ik veel van zijn vrienden leren kennen en bij al die vrienden zijn ook weer vrouwen gekomen, en nu, 14 jaar later ook een hele zwik kinderen.
Tentijde van deze studententijd zijn twee tradities geboren die nog eeuwen in stand zullen blijven, vermoed ik, hoop ik.
Zo gingen we, tot twee jaar geleden, elk hemelvaartsweekend op vakantie, zonder kinderen. Sinds twee jaar is het een ander weekend geworden en met kinderen en over tig jaar zal het wel weer zonder kinderen zijn....
De andere traditie is 'het kerstdiner'. Tot 1994 in het studentenhuis, daarna steeds bij een ander stel. We zijn met 8 huishoudens en er werd eerst nog wel eens verhuisd, dus was het kerstdinerde meteen de housewarming, het kraambezoekje, of gewoon omdat je het leuk vind de club te ontvangen.
Het kerstdiner is zonder kinderen (en dat houden we zo, eet wel zo relaxed).
Het kerstdiner begint meestal rond 2 uur, als iedereen binnen komt druppelen bij de gastheer en -vrouw. Dan komen er allerlei kookboeken en tijdschriften op tafel en wordt er een menu samengesteld. Doorgaans worden de boodschappen vlak voor sluitingstijd gedaan en daarna begint het grote koken:-)
Het samen voorbereiden, snijden, hakken, schillen, koken en opeten onder het genot van een lekker glas wijn, goede gesprekken en het gevoel van vriendschap! Dat is elk jaar weer een super ervaring. Alle nieuwtjes zijn uitgewisseld, alle foto's bekeken, het feest der herkenning in de opvoeding is doorleeft en we kunnen er allemaal weer tegen, tot juni, dan gaan we met de hele meute lekker een weekend weg!!!
Ik hoop dat Henderik nog wat foto's mailt, want die ben ik vergeten te maken.....

9 opmerkingen:

Marjolein zei

Dat is bijzonder Paule, zo'n goeie hechte vriendschap al jaren! wat heerlijk dat jullie die tradities al jaren hebben, ontzettend leuk!

Anoniem zei

heerlijk zulke vriendschappen daar mag je zeker zuinig op zijn en idd je beste vrienden wonen niet om de hoek................:)))

Anoniem zei

Klinkt super Paule!
Volgens mij heb jij er weer een dosis positieve energie bij.
Kus
Tanja

Anoniem zei

Dat zijn leuke dingen om naar uit te kijken en vooral ... om mee te maken. Geniet ervan.

erik

Anoniem zei

Dit is zo kostbaar...! Koester die vriendschap! ;) Het klinkt supergezellig!

Jolanda zei

Wat leuk dat zo'n vriendschap zo lang blijft bestaan. Hopenlijk hebbe jullie nog veel fijne ontmoetingen met elkaar.

jojoco zei

Wat klinkt dat supergezellig en een topoplossing voor alle voorbereidingsstress! Niksniet voorbereiden, gewoon het verzinnen en inkopen met zijn allen doen. Echt een goed idee! Heel veel plezier en geniet ervan!

Marjo zei

Geweldig, zolang al vrienden en een (letterlijk) heerlijke traditie om op zo'n relaxte manier een maaltijd voor en met zoveel man/vrouw te bereiden. En voor zulke vriendschappen maakt afstand inderdaad niet uit :-)

Groetjes,
Marjo

Anoniem zei

Da's heerlijk, als je het zo lang kunt doorzetten...
Hier is veel, heel veel verwaterd, en dat is deels onze eigen schuld hoor, maar toch jammer, zeker als ik jouw logje zo lees!