woensdag, november 15, 2006

Vriendschap

We kennen ze allemaal wel: de gedichtjes over vriendschap. Wat is een echte vriend? Altijd door dik en dun??

Ik zie aan mijn kinderen dat vriendschappen soms vluchtig kunnen zijn. Ineens helemaal 'in love' zoals wij het noemen met een bepaald vriendinnetje en na twee weken is het weer helemaal over en wordt er niet meer gespeeld.


Romy heeft veel vriendinnen, niet echt uitgesproken een allerbeste vriendin, maar wel een aantal favorieten.



Anouk heeft 1 beste vriendin, ze zijn samen door een moeilijke periode gegaan het afgelopen jaar. De vader van haar vriendin is in maart plotseling overleden en afgelopen zomer is hun andere beste vriendin overleden. Maar ze steunen elkaar door dik en dun!

Ze eisen niks van elkaar, verdragen elkaar altijd en zijn soms boos op elkaar, maar het komt altijd goed!

Een hele mooie prachtige vriendschap! En ik weet nu al dat dit een vriendschap voor het leven is.

Gelukkig hebben ze allebei ook nog genoeg andere vriendinnetjes waar ze mee spelen.


Zelf had ik op de lagere school ook een beste vriendin. Maar doordat wij zijn verhuisd zijn we elkaar uit het oog verloren. Maar afgelopen zondag heb ik Google opgestart en haar naam in het zoekveld in getypt en na even doorzoeken vond ik haar zus met mailadres. En ondertussen, drie dagen later heb ik een mailtje van mijn oude schoolvriendin gekregen.

Heel bijzonder, onze levens zijn allebei helemaal een andere kant opgegaan. Het kontakt is nog pril, maar nu al hartstikke leuk!


Verder heb ik een hele lieve groep vriendinnen die ik al een aantal jaren (bijna 8) ken via een mailgroep. Onze bindende factor destijds waren de baby's die we hadden. Ondertussen zijn die baby's al echte schoolkinderen en de jongsten zijn ook alweer bijna 3. Alhoewel, er is weer een baby op komst bij eentje!

Met deze vriendinnen mail ik niet alleen, we treffen elkaar ook vaak genoeg in het echies en een keer per jaar gaan we een lang weekend weg. Zonder mannen en zonder kinderen! Die weekenden zijn echte kadootjes!

Ook van deze vriendschap weet ik: die is voor het leven en die is door dik en dun. En dat geeft zo'n fijn gevoel!!! Als het allemaal even tegen zit en je ziet het niet meer zitten, dan is er altijd wel eentje die je mail leest en reageert, de telefoon pakt of een kaartje stuurt. En zelf doe ik dat ook voor anderen.


Tja, vriendschap is misschien wel een van de mooiste dingen van dit leven!!!

5 opmerkingen:

Marjolein zei

Hier ben ik het helemaal mee eens!! En wat ontzettend leuk dat je weer contact hebt met je vroegere vriendin, waar internet al niet goed voor is!

Anoniem zei

wat heb je dat mooi beschreven!
Ik vind dat ook.
Ik las in de libelle deze week:
je bent niet in leven om vrienden te maken maar om een vriend te zijn!
en dat vind ik een hele goede, die ga ik onthouden.

Anoniem zei

Mooi gezegd Paule!
Vriendschap is inderdaad iets bijzonders, en het is er maar hoeft niet 'voor het leven te zijn'. En het kan o zo zeer doen als een vriendschap wordt verbroken of te zien verwateren.

Hmmm. Wat gaat er zo veel door me heen, bij jouw logje!

Marjo zei

Ja, leuk he, vriendschappen :-)
Mooi beschreven en o zo waar.

Liefs,
Marjo

Anoniem zei

geniet er maar van Paule.. Wat je geeft, krijg je ook terug. Ben best een beetje jaloers :-(