zondag, oktober 01, 2006

Zolder

Aan de ene kant is het het makkelijkste plekje van je huis: je zet alles wat overbodig is geworden er neer en je kijkt er niet meer naar om. Behalve naar de spulletjes voor de kerstboom, misschien winterjassen, of een voorraad kleren voor de kinderen die je al op voorhand hebt gekregen.

Aan de andere kant is het het rottigste plekje van je huis. Want je kunt alles er wel neerzetten, maar op een gegeven moment is hij vol. En dan moet je aan de slag.
Na de aankoop van 6 nieuwe stoelen gisteren ontstond deze laatste situatie. Lolke zou de oude stoelen op zolder zetten, maar hij was vol!
Ik heb vanmorgen de kast van Jilles uitgemest en alle echte babyspulltjes zoals badcapes, flanels, hydrofielluiers, spuugdoekjes en kleine rompertjes uit zijn kasten gehaald. Deze gooi ik niet weg, die wil ik graag bewaren. Waarvoor? Och, je weet maar nooit..... Dus een zak vol spulletjes maar ja: de zolder was vol.
En dit was echt zo'n ochtend: van het een komt het ander; en ik ben dus ook op de zolder aan de slag gegaan. Ik kwam tot de ontdekking dat ik wel erg veel lege schoenendozen had bewaard, evenals heel veel overtollige petjes, extra kleerhangers, rotzooi en nog meer rotzooi.
Het was even twee uur zweten, maar de zolder is voor 1/3 leeg en ik heb een zeer voldaan gevoel.

En ik ben ook van mening dat het opruimen van je huis bijdraagt aan het opruimen van je leven en je emoties. Oude patronen die je op een gegeven moment belemmeren om door te gaan, die moet je opruimen. Net zoals dus de zolder die vol zat en waar ik niet meer langs kon.
De kelder heb ik een paar weken geleden al eens onder handen genomen. Maar daar staat helaas steeds water in. En de bijkeuken heeft er woensdag aan moeten geloven.
Dus ook al ben ik nu moe en vies, ik voel me zeer voldaan. Ik heb een stukje huis opgeruimd. Het fysieke huis waar we in wonen, maar ook mijn eigen emotionele huis!

Fijne zondag.

8 opmerkingen:

Anoniem zei

het klopt als een bus , als iets opruimt , ruim je innerlijk ook op... vandaar misschien ook dat voldane gevoel, je ziet resultaat maar je voelt het ook.

waar zondagen al niet goed voor zijn , want ook ik ben aan het opruimen geslagen in de kasten van de kids en mezelf....:)) al die broeken die te groot zijn kunnen weg...:)) en alles wat te klein is van Y en M, er staan weer zakken vol klaar voor het legerdes heils.

Anoniem zei

Heerlijk ! Wij hebben laatst zo'n weekend gehad en een opgeruimd huis geeft een opgeruimd hoofd hoor !

Anoniem zei

Een zolder hebben we niet, maar wel zo'n ruimte achter het kniebeschot, en een kamer achter de garage, waar we enorm veel stallen. Ik ruim vrij regelmatig dingen op, dat scheelt in stress wel. En lang leve marktplaats, zo raak je nog eens wat kwijt :)

Anoniem zei

Da's wel waar: mijn kop zit vol en ik kan me er niet toe brengen om bijv. de badkamer leeg te ruimen:-//

Dus wat dát betreft zou ik de handen ineen moeten slaan en de dressoir eens inruimen (zodat ik mijn scrapspullen erin kan doen) en de kleren eens netjes opruimen........

Nou ja, deze week dan maar???:-/

Marjolein zei

Je hebt helemaal gelijk, opruimen geeft overal ruimte, op de plek zelf maar ook innerlijk. Lekker gevoel!! Hier geen zolder, maar een zeer grote basement, en......niet veel rotzooi, want dat is allemaal weggegaan met de emigratie! Kan je nagaan hoe opgeruimd ik van binnen was toen zeg:-))

Meid, super die slideshow, gaat handig he, als je het even aanpast, fijn dat het gelukt is!!
Fijne avond nog......

knuf Marjolein

Anoniem zei

Hoi Paule, bedankt voor je bezoekje en je complimenten over mijn foto's. Jouw blog mag er anders ook wezen. Je LO's zijn prachtig; leuk die diashow, de grote foto's laten ze nog eens extra mooi zien.
Je schrijfstijl is erg leuk en ja, er staan ook mooie foto's bij hoor.
Die zolder is wel erg herkenbaar.....
Groetjes, Pauline

Marjo zei

Hoi Paule,
Gaaaaaaf die slideshow! Daar zou ik bijna weer voor/door gaan scrappen!
Wij hebben geen zolder, dus zowel de voordelen als de nadelen heb ik niet. Bij ons is de rommel verdeeld over de bijkamertjes en de overloop boven.... geeft mij toch maar een zolder....
Nou ja, waar je ook opruimt, het klaart ook van binnen weer lekker op. Daarom ben ik er ook zo'n beetje aan verslaafd ;-). Jammer dat de rest van het gezin dat niet zo is.....

Groetjes,
Marjo

Francine zei

Ik heb altijd precies hetzelfde gevole over opruimen :)

(en ik vind je nieuwe stoelen mooi)