zaterdag, oktober 10, 2009

't Is er weer weer voor


IK deed vanmiddag boodschappen en dacht: Het is er weer weer voor:
ERWTENSOEP!

En aangezien ik in een culinaire bui was heb ik geen blik gekocht, maar verse ingrediënten.

Althans, wat ik me nog kan herinneren van de erwtensoep die mijn vader vroeger altijd maakte (of mijn moeder.... hij was in elk geval altijd lekker!!)
Wat ik nu op heb staan:

2,5 liter water
500 gr spliterwten
250 gram soepvlees
schenkel
125 gram mager spek

Volgens de recepten op smulweb moet dit nu 2 uur koken.
Daarna moeten er allemaal vers gesneden prei, wortel, knolselderij en aardappel in.
Maar ja, wij zijn natuurlijk van een andere generatie en hebben een ander soort assortiment in de supermarkt, dus dat zat allemaal al bij elkaar gesneden in 1 zak en er stond ook nog op: Erwtensoepgroente! Kijk, dan weet je tenminste altijd zeker dat je het goed doet:-)

Het vlees zat overigens óók bij elkaar in 1 pakket alleen stond daarop: Erwtensoepvleespakket!
Ondertussen af en toe het schuim er afscheppen, als het na 2 uur gaar is de groente en een rookworst er bij in, dan nog een half uurtje pruttelen en éigenlijk ook nog verse selderij (maar die ben ik dan net vergeten!) en dan aan tafel!
O nee, wat er natuurlijk ook bij hoort is roggebrood met roomboter en katenspek! En die ben ik ook vergeten:-(
Jullie horen morgen hoe het heeft gesmaakt!
Enne, mocht je nu ook ineens trek krijgen: de winkels zijn vandaag open tot 5 uur, dus snel nog even hollen!

3 opmerkingen:

Grietje zei

ik hoop dat het lekker was.
Zelf maak ik het anders klaar maar dat is ook maar net van wie je het leert!!!!
Als het maar goed smaakt , daar gaat het om.

eliane zei

heerlijk.............gister was het bij ons boerenkoolstamppotdag, voor het eerst weer.
Snert zelf maken is veel lekkerder dan uit een zak of pot.

Richtsje zei

Mén... It is ek écht snertwaar ja!

Zelf maken doe ik het trouwens niet zo vaak, hoewel het veel lekkerder is dan uit blik of anders.