maandag, december 18, 2006

kersttag

Ik ben getagged door Marinka, met een hele alnge lijst aan aan vragen over kerst..... ik ga me er eens in verdiepen:-)

1. Egg Nog of Warme chocolademelk?
Warme chocolademelk met slagroom.

2. Pakt de kerstman de kado’s in of zet hij ze gewoon onder de boom?
De kerstman komt bij ons niet. Ik leg zelf altijd voor iedereen een boek tijdens het kerstontbijt op tafel.
Een traditie die ik heb overgenomen van mijn oma Schaap. Wij kregen als kinderen altijd een boek. Na haar overlijden heeft mijn vader het nog heel lang gedaan.
Sinds mijn zus in Singapore woont en daardoor met Sinterklaas niet thuis is, maar met kerst wel, geven we elkaar een paar kadootjes met kerst bij mijn ouders.

3. Gekleurde of witte lichtjes in de boom?
Wit en heel veel. Ik kon nog net de verleiding weerstaan een snoer van 200 lichtjes te kopen. Achteraf natuurlijk alweer spijt.....

4. Hang je Mistletoe op?
Nee, wij geven elkaar gewoon al vaak genoeg een kus.

5.Wanneer tuig je de boom op?
Wanneer het gezeur van de kinderen me de neus begint uit te hangen. Vorig jaar hebben we een kunstboom gekocht en die kan lekker lang staan. Dus het wordt steeds vroeger, maar de dag ná Sinterklaas zal het nóóit worden!

6. Wat is je favoriete kersteten?
Het eten zegt me niet zo veel. Al eten we meestal bij mijn ouders met kerst en die kunnen heerlijk koken (ondanks alle stress:-)) met name Wild vind ik wel lekker. Mijn ouders zullen hier wel van opkijken want als kind at ik met kerst altijd een gehaktbal met rode kool (nog steeds erg lekker trouwens)

7. Wat is je leukste herinnering aan kerst toen je kind was?
Na de kerstnachtdienst in de kerk gingen we bij mijn oma altijd verse worst eten. De worst was lekker, de boterham met jus ook, maar het aller leukste was het 'schieten' met het sap uit de schillen van de mandarijnen in de kaarsjes. Dat geeft een knetterend effect! Het tafelkleed zag er na afloop niet meer uit. Nu zijn we al jaren niet meer geweest doordat we toch te ver weg wonen. En blijven slapen bij mijn ouders zit er ook niet in vanwege de boerderij (er moet gemolken worden) en het feit dat mijn zus en haar gezin altijd overkomen met kerst.

8. Maak je kado’s open op kerstavond?
De kadoos liggen met het kerstontbijt op tafel, dus dan maken we ze open!

9. Hoe versier je de kerstboom?
Ik heb heel lang, vanaf dat ik op mezelf woonde een 'Old Englisch Christmas Tree' gehad met veel ornamenten en Anton Pieck-achtige kerstballen. Twee jaar geleden kcoht ik voor 5 euro alle overgebleven ballen van de Blokker in de kleuren paars, kobaltblau, roze en donkerrood! Elk jaar kopen we daar nu iets nieuws bij, zoals dit jaar echte bling bling ballen!

10. Sneeuw! Hou je ervan of haat je het?
Als ik de deur niet uit hoef dan hou ik van sneeuw! Twee jaar terug lag hier een halve meter na 1 nachtje sneeuwen. Alle scholen dicht, ik kon niet naar mijn werk, ja dan is het lekker!

11. Kun je schaatsen?
Ik kan wel schaatsen, maar niet goed. Heb het door zwangerschappen en slechte winters als jaren niet meer gedaan. Lolke kan het wel, heel goed zelfs, heeft in 1987 de elfstedentocht uitgereden!! Hij is dan ook aangewezen om de kinderen het schaatsen te leren, nu nog wachten op natuurijs!

12. Herinner je je mooiste kado?
Het mooiste kado was de traditie van het boek bij het kerstontbijt, doorgekregen van mijn oma en vader... het zou een mooi kadoo zijn als ik dat later mijn kleinkinderen ook kan geven.

13. Wat is het belangrijkste met kerst voor jou?
Cliché, maar toch: vrede op aarde. De mensen moet meer met liefde leven. En het samen zijn met familie is natuurlijk ook iets dat er bij hoort en een fijn gevoel geeft!

14. Wat zit er in het topje van jullie kerstboom?
Uiteraard een piek die er op gezet wordt, voordat de boom op de houtkachel (die niet brand hoor) wordt gezet!

15. Wat is je favoriete kersttraditie?
Tja, dat zijn dan toch weer die boeken. Maar ook de 250 kilometer die we op een van de kerstdagen rijden om bij mijn familie te zijn:-)

16. Wat vind je leuker: krijgen of geven?
Geven!! Die blije koppies! Maar dat krijgen niét leuk is, hoor je mij niet zeggen!

17. Wat is je favoriete dessert bij het kerstdiner?
Ik hou niet van toetjes, maar ik sluit wel altijd graag het kerstdiner af met de stoofpeertjes van mijn moeder! De schaal moet uit mijn buurt worden gehouden, anders blijft er voor de rest niks over!!!

18. Wat is je favoriete kerstliedje?
Silent Night. Zongen we altijd met het jongerenkoor vroeger in de kerk!

19. Kerstkransjes. Lekker of niet?
Lekker, alleen moeten ze wel op veilige hoogte worden opgehangen anders missen er zomaar stukken uit

20. Wat is je favoriete kerstfilm?
Ik heb nog nooit een echte kerstfilm gezien, of het moet het kerstfeest van Bob de Bouwer zijn:-)

Marinka bedankt, erg leuk om te doen!

Ik vermoed dat Richtsje het wel leuk zal vinden en ... nou ja, al die andere die ik wou noemen hebben hem er al staan......
Dus: wie wil, pakke deze handschoen op en typ!

8 opmerkingen:

Anoniem zei

Leuk om te leze Paule!!

Anoniem zei

Leuk om te lezen famke! Ik ben nauwelijks traditioneel maar zal er iets mee doen op mijn logje. Vast een héél kort verhaaltje :)

Anoniem zei

Leuk om te lezen, vooral van die spuitende mandarijntjes! ;)

maar over die Elfstedentocht... Dat was 1985 (het dooide die dag) of 1986 (het was die dag ijskoud)... In 1987 was er net geen Elfstedentocht, ondanks een ijskoude januari... Sorry voor mijn wijsneuzerigheid, noem het maar beroepsdeformatie :D

Marjolein zei

Leuk om te lezen Paule!! Ik had met opzet niemand getagged, omdat het er al bij zoveel stond. Grappig zoals iedereen z'n eigen dingen heeft he?

Francine zei

leuk Paule! Ben meteen ook gaan nadenken!!

Anoniem zei

Grappig om te lezen.
Jeetje hoe kun je nou niet van toetjes houden..ahhhhh....
Al zijn stoofpeertjes ook erg jammie natuurlijk :)

Fijne kerst!!

Marjo zei

Leuk om te lezen, Paule!

Anoniem zei

Poewie, ik heb'm geplaatst! Lang zo'n lange lijst niet als hier, maar dat maakt niets uit natuurlijk :)
Doechie!